Arkia a Israir: pravidelné lety do zámoří na dohled
13.02.2008 - Asie & Austrálie
Izraelská vláda pravděpodobně našla způsob jak vylepšit postavení izraelských leteckých společností vzhledem k zahraničním aeroliniím. Především evropské společnosti v poslední době profitovaly z nových liberálních leteckých dohod mezi evropskými státy a Izraelem. Na straně izraelských společností však panuje jiná situace. Menším společnostem jako Arkia nebo Israir zůstává přístup k zahraničním destinacím i přes liberální mezivládní letecké dohody odepřen vinou exkluzivního postavení národních aerolinií EL AL – Israeli Airlines na těchto linkách. Tamní vláda v rámci privatizace tehdy novému vlastníkovi zaručila exkluzivitu na většině zahraničních linkách formou písemné smlouvy.
Nyní ale došlo k dohodě mezi izraelskou vládou a privatizovanými EL AL. Ty se rozhodly vzdát se exkluzivity výměnou za navýšení státních dotacích určených na pokrytí bezpečnostních nákladů, které vzhledem k bezpečnostní situaci ve světě neustále rostou, a čím dál tím více tak společnost zatěžují. Vláda bude podle nové dohody hradit národním aeroliniím až 80 procent těchto nákladů. Výsledkem je, že například Arkia tento týden získaly od izraelských úřadů práva k pravidelným letům mezi Tel Avivem a Paříží.
Izraelské společnosti, jejichž doménou byly do této chvíle domácí a nepravidelné lety, tak budeme stále více vídat i na pravidelných linkách do Evropy, USA a na Dálný Východ. Za současným vývojem stojí především izraelské ministerstvo turistického ruchu, které si od celkového navýšení provozu slibuje větší konkurenci vedoucí k levnějším letenkám. To by se pak mělo projevit také na růstu počtu zahraničních návštěvníků.