Antimonopolní úřad definitivně přinutil Lufthansu dál provozovat přípojné lety pro Condor

02.09.2022 - Evropa



Tento týden musí manažeři Lufthansy spolknout jednu hořkou pilulku za druhou. Nejprve nabídka Lufthansy s rejdařstvím MSC na převzetí většiny v ITA Airways nebyla vybrána italskou vládou jako nejlepší, pak odbory pilotů vyhlásily na dnešek stávku a ve čtvrtek přišlo rozhodnutí antimonopolní úřadu v Německu, že společnost Lufthansa nesmí do odvolání jednostranně vypovědět stávající smlouvu o code-share spolupráci se společností Condor na svých přípojných letech. Podle úřadu by se tímto aktem poškodilo tržní prostředí. Úřad tak rozhodl na základě stížností společnosti Condor Flugdienst GmbH, že Lufthansa se pokusy o výpověď této smlouvy snaží zneužít svého dominantního postavení na trhu. Lufthansa se již několikrát pokusila tuto spolupráci pozastavit, naposledy ale po předběžném opatření z 8.2.2022 ji musela opět prodloužit do 31. října. Nyní je tak Lufthansa nucena pokračovat v jejím plnění i po tomto datu.

Jádrem problému je fakt, že Condor byla původně založena v roce 1955 jako dceřiná společnost Lufthansy se zaměřením na pravidelné lety do rekreačních oblastí. Lufthansa v ní vlastnila kolem 25% akcií, a proto celkem logicky se společností ráda spolupracovala a zajišťovala jí do její základny ve Frankfurtu nad Mohanem přípojné lety. Díky tomu mohl Condor například nabídnout zaoceánské lety nejen zákazníkům z Frankfturtu a blízkého okolí, ale i například zákazníkům z Vídně nebo i Prahy. Od roku 2003 se stala součástí skupiny Thomas Cook Group. Lufthansa svůj podíl společnosti Thomas Cook v roce 2009 odprodala, aby v září 2018 sledovala bankrot majitele Condoru a se zájmem sledovala komu bude Condor odprodán. Zájem měla tehdy Polska Grupa Lotnicza (PGL), majitel polského LOTu. Vše ukončil nástup pandemie koronaviru, který měl pro letecké společnosti dosud nevídané finanční důsledky. V létě 2021 tak bylo jasné, že žádná z leteckých společností se privatizace Condoru nezúčastní a tak většinu získala britský správce investičního majetku, skupina Attestor.

V témže roce založila Lufthansa dceřinou společnost Eurowings Discover, jakožto výsledek projektu Ocean, který si kladl za cíl zacílit přesně na stejnou část trhu, na které tak dlouho úspěšně působila společnost Condor - tedy na segmentu trhu pravidelných dálkových letů za rekreací. Manažeři Lufthansy se zřejmě domnívali, že v momentě kdy Condoru vypoví smlouvu o přípojných letech, ten nebude schopen jen díky místní poptávce velká dálková letadla naplnit a ze segmentu dálkových letů za rekreací se stáhne. Jenže opět se potvrdilo, jak až příliš často vysocí manažeři podceňují v roli antimonopolních a antikartelových úřadů. Vždyť ty celosvětově jen v roce 2021 udělily pokuty v celkové výši 4,6 miliard dolarů. Nejvyšší částky museli platit přistižení hříšníci v Evropské unii, Jižní Koreji, Brazílii, Číně, USA a Indii.

Boeing 767-300 ER společnosti Condor, květen 2022 (autor: Steve Knight, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Témata