Američtí dopravci musí kvůli nedostatku pilotů rušit plánované lety

28.05.2022 - USA & Kanada



Americké letecké společnosti jsou kvůli nedostatku pilotů nuceny rušit lety na letní měsíce, kdy se paradoxně očekává rekordní poptávka po létání. Mezi prvním červencem a sedmým srpnem tak společnost Delta Air Lines raději zruší 100 letů, než aby naštvala cestující náhlým neočekávaným zrušením letů z hodiny na hodinu. Navíc by podobné krátkodobě oznámené rušení bylo pro leteckou společnost velmi drahé. Proto raději volí preventivní rušení letů oznámené několik týdnů předem. Zrušené lety jsou buď vnitrostátní, v rámci USA, nebo do blízkých okolních zemí. Dálkové lety společnost Delta neruší.

O podobných krocích již rozhodli někteří američtí konkurenti - například společnost JetBlue informovala, že bude počty letů letos v létě redukovat o 10%, Alaska Airlines ruší dokonce 12% na červen původně plánovaných letů. Také American Airlines poníží množství letů o 6%, nízkonákladové Southwest o 5%. Také United ruší zejména regionální lety.

V loňském roce vydal Federální úřad pro letectví (FAA) necelých 5000 nových osvědčení dopravního pilota - ani ne polovinu počtu, který by letos američtí dopravci potřebovali přijmout. Podle generálního ředitele United Airlines, Scotta Kirbyho, bude zřejmě nedostatek pilotů i v příštích 5 letech ohrožovat plány na výraznější expanzi leteckých společností.

Tato situace se jen vyostřila během pandemie, kdy se letecké společnosti v honbě za co nejrychlejším ponížením nákladů snažily zbavit personálu. Za této situace bylo ochotno jen velmi málo studentů investovat do drahého pilotního výcviku. Navíc z volatilního leteckého průmyslu odešla během pandemie i řada leteckých mechaniků a expertů do stabilnějších strojírenských a IT firem. Podle studií jich odešlo až 40%. Také mnozí z palubního personálu během pandemie zjistili, že vstávat ve tři hodiny ráno a obsluhovat stále náročnější, mnohdy konfliktní cestující a to ještě za velmi nízké mzdy nebylo snem o kterém zrovna snili.

Proto dlouhodobým řešením nedostatku zaměstnanců leteckých společností se zdá být jedině navýšení jejich mezd, což by část ztracených zaměstnanců snad mohlo nalákat do letectví zpět. Na tento krok však během pandemie velmi ztrátové letecké společnosti aktuálně nemají prostředky. Ty však budou muset velmi rychle najít, a to i na úkor významného růstu cen letenek, neboť nedostatek personálu a drahé palivo se zdají být aktuálně nejrizikovější faktory pro plánování jejich obchodního modelu na příští roky.

zaparkovaná letadla společnosti Delta Air Lines na letišti v Kansas City během pandemie koronaviru, květen 2020 (autor: elisfkc2, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata