Američtí dopravci bojují s nedostatkem personálu rušením letů, ale také vysokými prémiemi
01.01.2022 - USA & Kanada
S tím jak mutace omikron v USA nabývá na síle, je čím dál tím větší část létajícího personálu nemocná nebo v karanténě. Jen za jediný den - za 31.12.2021 - zachytili v USA přes 450.000 nových případů nemoci Covid-19, což je "rekord" a výrazně vyšší denní přírůstek než kdy dříve při předchozích vlnách. Přepočteno na obyvatele ČR by se jednalo u nás řádově o přírůstek 15 000 nemocných za den, což je hranice, která byla u nás již několikrát překonána (rekordní byl v ČR podle zdroje zatím 26.11.2021 s přírůstkem 27 935 nově zjištěných nákaz). Přestože se zdá být mutace omikron co se týče projevů nemoci oproti předchozím variantám viru výrazně mírnější, je zároveň výrazně nakažlivější. Šíří se i mezi lidmi co Covid-19 již prodělali nebo i očkovanými, zejména těmi, kteří byli naposledy očkováni před několika měsíci. A proto je velmi pravděpodobné, že se počty nemocných v USA v lednu ještě dále skokově zvýší.
Nejvyšší přírůstky nemoci zaznamenává zejména severovýchod USA, Portoriko a Florida. Za vánoční svátky tak došlo v USA ke zrušení téměř 10 000 letů, z toho jen 3 000 letů zrušil dopravce Spirit Airlines. A situace se vyostřuje. Společnost United musela dle CNBC během posledního dne roku 2021 dokonce zrušit 11% svých letů. Jen za první den roku 2022 bylo v USA zrušeno dalších 2600 letů. Delta zrušila dne 1.1.2022 celkem 9% původně plánovaných letů, United a American 7%. Za část zrušení sice mohlo špatné počasí (tato rušení hlásí zejména dopravce Alaska Air), za velkou část ovšem mohl chybějící personál (Spirit, JetBlue, United, Delta, American, Southwest). V USA je totiž například v porovnání s Evropou snadnější propustit zaměstnance, čehož američtí dopravci v minulých dvou letech přes období pandemie a nižší poptávky hojně využili. Na zimu 2021-22 očekávali s výjimkou vánočních svátků stále nízkou poptávku a tak plánovali výrazněji doplnit stavy zaměstnanců až před létem roku 2022.
Letecké společnosti zejména rušení přes svátky a na konci roku hodně bolí - na letech v dnešních dnech mají totiž prodáno výrazně více letenek a i bez rušení letů měla být sedačková kapacita dobře využitá. Proto hledají způsoby jak se náhlému, neplánovanému rušení letů vyhnout. Dopravci Spirit Airlines a United Airlines zvolili málo obvyklou strategii jak čelit této hrozbě. Podle agentury Reuters, která se odkazuje na své interní zdroje v obou společnostech, došlo k vypsání zvláštní prémie pro ty zaměstnance Spirit Airlines, kteří se rozhodnou mezi 28.12.2021 a 4.1.2022 letět nebo vzít službu za nemocné kolegy. Spirit Airlines, který je aktivní zejména na Floridě, zaměstnancům nabízí na tyto dny dvojnásobek běžného výdělku. Podle CNBC dokonce United Airlines nabízí na tyto dny pilotům i 3,5x větší odměnu než dosud. Na zbytek ledna nabízí stále 3x více než je běžné. Zda podobnou motivační strategii sledují nebo hodlají zavést i jiní dopravci, není známo. CNBC však spekuluje o existenci podobných odměn též i u dopravců JetBlue, American a Southwest. Přesto se podle odborů palubní personál, piloti a pomocný personál amerických leteckých společností se zdráhá pracovat přesčasové hodiny, a to i přes tyto finanční pobídky. Na jedné straně se totiž bojí nákazy, na druhou stranu stresových situací při rušení plných letů nebo potyček s neukázněnými cestujícími, kteří odmítají dodržovat platná protiepidemická opatření. Těchto incidentů totiž v roce 2021 výrazně přibylo.
Letadla na letišti Fort Lauderdale na Floridě, květen 2018 (foto: JTOcchialini , Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
Letecká společnost JetBlue, která má tři čtvrtiny svých zaměstnanců umístěných právě na postiženém severovýchodě USA již oznámila rušení zhruba 15% svých spojů s účinností od 13. ledna. Očekává nižší poptávku po létání, ale také vyšší nemocnost personálu. O podobném kroku také informovala kanadská společnost WestJet. V lednu zruší taktéž 15% původně plánovaných letů.