Americké ministerstvo dopravy pokutuje letecké společnosti, které zadržovaly výplatu náhrad cestujícím

15.11.2022 - USA & Kanada



Americký ministr dopravy, Pete Buttigieg, v pondělí novinářům oznámil, že ministerstvo dopravy (USDOT) uložilo šesti leteckým společnostem pokuty v celkové výši 7,25 milionu dolarů. Zmiňovaných šest leteckých společností totiž zadržuje cestujícím celkem 622 milionů dolarů, které jim mají být neprodleně vráceny. Většina zadržovaných náhrad se týká zpožděných nebo zrušených letů ještě z doby pandemie koronaviru. Mnoho cestujících čeká na vrácení peněz měsíce nebo dokonce i roky. Úřad veřejnosti slíbil, že bude po leteckých společnostech důrazně prosazovat dodržování platných ustanovení na ochranu spotřebitelů. Vyšetřuje totiž podobné okolnosti i v dalších leteckých společnostech.

Airbus A319 společnosti Frontier v Las Vegas, březen 2017 (autor: Tomás Del Coro, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Zatím největší pokutu tak musí zaplatit letecká společnost Frontier (2,2 milióny dolarů), neboť zadržuje přes 220 miliónů dolarů na náhradách. Dále pak Air India zaplatí pokutu 1,4 miliónu dolarů za to, že zadržuje přes 120 miliónů dolarů na náhradách. Portugalským státem vlastněný TAP má zase zaplatit pokutu ve výši 1,1 miliónu dolarů za zadržení 126,5 miliónu dolarů. Izraelská El Al má zaplatit 900 tisíc dolarů neboť zadržuje necelých 62 miliónu dolarů, stejnou výši pokuty má zaplatit AeroMéxico za zadržení náhrad ve výši necelých 14 miliónu dolarů. Kolumbijská Avianca zaplatí pokutu 750 tisíc dolarů za zadržení celkových necelých 77 miliónů dolarů.

Výše uvedených pokut se neodvíjí jen podle výše zadržované částky, ale také podle toho, jak dlouho daná společnost částku zadržuje. Smyslem pokuty není hledání dalších zdrojů pro financování ministerstva dopravy, ale spíše výchova leteckých společností, aby nebraly platné americké zákony na ochranu spotřebitelů na lehkou váhu. Všechny společnosti totiź svorně uvádí, že jejich záměrem nebylo výplatu náhrad nijak zdržovat. Čelily ovšem lavině požadavků v nejistých dobách, kdy byly okolnostmi nuceny omezovat počty svých zaměstnanců. Nebylo totiž jisté, zda letecké společnosti pandemii koronaviru přežijí.

Boeing 787 společnosti AeroMexico, srpen 2021 (autor: Gameplayzz, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Jediná Aeromexico přiznává, že nastavila interní politiku výplaty náhrad v letech 2020 a 2021 tak, že náhrady budou zpracovány až 12 měsíců po obdržení. Díky tomu tisíce amerických cestujících nedostaly své náhrady včas.


Seznam pokutovaných leteckých společností zřejmě není konečný. Americké ministerstvo vyšetřuje další letecké společnosti. Cílem ministerstva je tlak na letecké společnosti, aby cestující obdrželi případné náhrady včas. Koneckonců právě cestující, neboli daňoví poplatníci pomohli leteckým společnostem složité období pandemie přežít a proto je nemorální, aby jim letecké společnosti zadržovaly výplatu náhrad.


americký ministr dopravy Pete Buttigieg při slibu do rukou americké víceprezidentky Kamale Harrisové, únor 2021 (autor: oficiální foto kanceláře Kamaly Harrisové , Wikimedia Commons, public domain)

Témata