Americké Breeze Airways zahájily provoz. Vznikla nejpřívětivější aerolinie na světě?

30.05.2021 - USA & Kanada



Nová americká letecká společnost Breeze Airways zahájila ve čtvrtek 27. května pravidelné lety. První inaugurační let se uskutečnil z Tampy na Floridě do Charlestonu v Jižní Karolině. Na let s kódem MX1 byl nasazen Embraer 195 registrace N190BZ. Týž den aerolinie otevřela další své linky z Tampy, Cherlestonu a také Hartfordu. K zahájení letů došlo krátce poté, co společnost získala osvědčení leteckého provozovatele od americké FAA.

Nová aerolinie sází na přímé lety mezi menšími a středně velkými americkými městy, na kterých není konkurence. Jedná se o přímé lety, jejichž provoz není pro velké americké aerolinie ekonomicky zajímavý, a tak cestujícím nabízejí spojení mezi těmito městy s přestupem v některém ze svých hubů. Výhodou letu s Breeze Airways by měla být vedle jiných také úspora času. Společnost tak sází na pečlivý výběr párů měst, které představují určité mezery na trhu, jež chce ekonomicky svými lety obsluhovat. Podle dřívějšího rozhovoru zakladatele Neelemana společnost zkoumala zhruba 500 párů měst, aby vybrala ty, které jsou příležitostí pro point-to-point přepravu.

Provoz zahájily Breeze Airways se čtyřmi Embraery 190 pro 108 cestujících a třemi Embraery 195 pro 118 cestujících. Společnost se dohodla začátkem letošního roku s Nordic Aviation Capital (NAC) na pronájmu patnácti letadel E190. Stroje E195 jsou pronajaty od brazilské aerolinie AZUL. Během letní sezóny má počet letadel ve flotile vzrůst na třináct Embraerů E190/E195.

Breeze Airways - Embraer 190 (foto: Embraer)

Páteří flotily se mají však stát letouny Airbus A220-300. V roce 2019 společnost objednala na mezinárodní aerosalonu ve Farnborough celkem 60 těchto letadel. Letos koncem dubna Breeze Airways oznámily navýšení objednávky na celkových 80 A220-300. Montáž těchto letadel má probíhat v závodu Airbus Mobile v Alabamě. Očekává se, že první letoun A220 bude společnosti dodán letos v říjnu. Pak by měla aerolinie přebírat zhruba jeden letoun měsíčně po dobu příštích pěti let.

Zatímco na palubách letadel E190/E195 je k dispozici pouze ekonomická třída, nové Airbusy A220-300 mají mít v přední části prémiovou třídu. Některá prohlášení ohledně této třídy učinil zakladatel David Neeleman ještě před vypuknutím pandemie koronaviru a není jasné, zda nedošlo vlivem pandemie a situace v letecké dopravě ke změnám původních záměrů. Každopádně konečné podrobnosti o této třídě v letadlech A220 zatím nebyly zveřejněny. S dodáním letadel A220 plánuje aerolinie začít létat na linkách delších než dvě hodiny.

Breeze Airways zveřejnily mapu plánovaných linek, které se mají postupně otevřít. Z ní je zřejmé, že se zatím zaměřila na východní pobřeží a jihovýchod USA. V tuto chvíli společnost obsluhuje čtyři americká města (Tampa, Charleston, Louisville a Bradley International), mezi kterými provozuje čtyři linky.

V průběhu června zahájí Breeze Airways lety do Tulsy, Norfolku, Bentonville/Fayetteville a Akronu/Cantonu. Velké rozšíření sítě je pak plánováno na červenec, kdy společnost začne létat deset linek z New Orleans a rozšíří provoz z Tampy, Charlestonu, Norfolku a dalších měst. Na konci července má společnost obsluhova 19 amerických měst, mezi kterými bude létat 39 linek. Společnost nemá na 95 % oznámených linek, žádného konkurenčního dopravce.

Mapa plánovaných linek, které Breeze Airways zveřejnily (zdroj: flybreeze.com)

Ceny jednosměrných letenek začínají na 39 amerických dolarech. Jedná se však o časově omezenou promo nabídku letenek. Pokud není k dispozici tato cena, rezervační systém v současnosti nabízí letenky za cenu jen o pár dolarů vyšší. Cestující mají při koupi letenky na výběr ze dvou možností. Tarif Nice zahrnuje let s příručním zavazadlem, ve vyšším tarifu Nicer je i odbavené zavazadlo, prioritní boarding, více prostoru na nohy a občerstvení na palubě.

Zajímavá je politika Breeze Airways ohledně změn letenek. V obou tarifech mohou cestující měnit či rušit letenky bez poplatků. Cestující mohou své letenky zrušit zdarma nejpozději 15 minut před odletem. V případě zrušení letenky je zaplacená částka připsána na kreditní účet a je možné jí použít na koupi letenek v příštích 24 měsících.
Poplatky společnost vybírá za odbavená zavazadla, pokud je nezahrnuje tarif, přičemž na letišti se platí více než při platbě s předstihem na webu. Další poplatky jsou již jen za výběr místa v letadle, nadměrná a těžší zavazadla a při přepravě domácího zvířete v kabině. Společnost rovněž má poplatek za vytištění boarding passu, ale ten činí jen tři dolary.

Breeze Airways věnovaly velkou pozornost technologiím zaměřené na cestující. Společnost nabízí dobře vybavené aplikace pro systémy Android a iOS, pře které si cestující mohou rezervovat letenky, odbavit se, kontrolovat stav kreditu, komunikovat s dopravcem a další. Společnost je rovněž zapojena do programu TSA PreCheck, přičemž cestující registrováni v tomto programu mají po předešlém prověření rychlejší odbavení na letišti.

Breeze Airways - Airbus A220-300 (foto: Breeze Airways)

Vedle nabídky dosud neprovozovaných přímých letů mezi městy se chtějí Breeze Airways profilovat také na dobrém zákaznickém servisu a přívětivosti k cestujícím. Po několika aférách velkých amerických dopravců s cestujícími, zde vidí společnost velkou příležitost k tomu, jak se profilovat. Tato snaha se odráží i ve zmíněných podmínkách změny a rušení letenek.

Kolem startu Breeze Airways panují velká očekávání, větší než u startu jiných leteckých společností. Hlavním důvodem je David Neeleman, dá se říct dnes již legendární americko-brazilský byznysmen, který stál u zrodu několika aerolinií. V 80. letech spoluzaložil americkou společnost Morris Air, kterou později koupily Southwest Airlines. Další společností byla úspěšná nízkonákladová aerolinie JetBlue Airways, která v roce 2000 zahájila provoz. Poté Neeleman obrátil pozornost do své rodné Brazílie, kde v roce 2008 založil společnost Azul. V roce 2015 pak vedl konsorcium Atlantic Gateway, které získalo 45% podíl v TAP Air Portugal. Breeze Airways jsou zatím posledním počinem Neelemana v oblasti zakládání nových leteckých společností.

Reportáž televizní stanice Fox 13 o zahájení letů Breeze Airways s rozhovorem s Davidem Neelemanem (zdroj: Fox 13 Tampa Bay/YouTube)

První zprávy o této nové aerolinii se objevily v roce 2018. Původně se však počítalo s názvem Moxy Airways. Už od počátku Neeleman sázel na přímé lety bez konkurence a provoz letadel Airbus A220. Začátkem loňského roku došlo ke změně názvu na Breeze Airways. Důvodem byla ochranná známka Moxy, kterou má registrovanou hotelový řetězec Marriott. Na corporate identity nové aerolinie se podílel brazilský letecký konzultant Gianfranco Beting, který v minulosti pracoval na brandingu společností Azul, TAP Air Portugal aTransbrasil. Původní plán počítal s akvizicí americké regionální aerolinie Compass Airlines, jejich licence by Breeze Airways využila. Nakonec toto převzetí bylo zrušeno a společnost získala potřebná osvědčení jako zcela nový letecký dopravce.

Témata