Akbar Al Baker končí ve funkci šéfa Qatar Airways
24.10.2023 02:19 - Asie & Austrálie
Společnost Qatar Airways Group v pondělí oznámila, že po 27 letech odstoupí k 5. listopadu z funkce výkonného ředitele skupiny Akbar Al Baker. Jeho nástupcem se stane Badr Mohammed Al-Meer. O důvodech odstoupení lze zatím jen spekulovat.
Akbar Al Baker při udělování ceny Josepha Murphyho od Air Transport World v roce 2022 (foto: Qatar Airways)
Pod vedením Akbar Al Bakera se Qatar Airways staly jednou z nejvýznamnějších leteckých společností na světě a synonymem vysoké kvality služeb. Akbar Al Baker přešel do funkce Qatar Airways v roce 1997 z katarského úřadu civilního letectví a okamžitě začal provádět ve společnosti razantní změny. Zastavil neefektivní linky, které společnost provozovala. Tehdy to byly například linky do Istanbulu, Atén či Tunisu. Hned po nástupu se zaměřil na efektivitu provozu, což bylo jednou z příčin, že Qatar Airways do té doby nebyly příliš úspěšné. Například tehdejší Boeingy 747 pro 492 cestujících vyměnil za menší Airbusy A300.
Před nástupem Akbara Al Bakera provozovaly Qatar Airways čtyři letadla. Na snímku jeden z Boeingů 727, dalším typem ve flotile byl Boeing 747 (foto: Perry Hoppe/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)
Dále se zaměřil na to, aby Qatar Airways se staly špičkovým dopravcem. Do jeho nástupu byla společnost běžnou aerolinií, kterou využívali zejména zahraniční zaměstnanci pracující v Kataru a pro prémiové pasažéry nebyla atraktivní. Aby se Akbar Al Baker ujistil, že prémioví cestující dostanou služby v jim požadované kvalitě, chodil na letiště pozorovat zaměstnance nebo podnikal předem neohlášené výlety na palubách letadel. Když jeho známí letěli s Qatar Airways, požádal je o sdělení postřehů týkající se kvality. Pokud nebylo vše podle jeho představ, okamžitě to řešil a chtěl po zaměstnancích nápravu. Díky tomu se Qatar Airways po jeho nástupu poměrně rychle vyšvihly ve špičkovou aerolinii. Úspěch v prémiových třídách se pak stal jedním z hlavních klíčů úspěchu Qatar Airways.
Akbar Al Baker na berlínském veletrhu ITB 2019. Krátce před tím se nepozorovaně díval na práci hostesek na stánku Qatar Airways, kterým následně vytknul některé nedostatky (foto: Tomáš Hampl)
Dalším krokem k úspěchu Qatar Airways bylo vybudování rozsáhlé sítě linek a k tomu odpovídající flotily. Z lokálního dopravce vybudoval společnost, která kromě Antarktidy létá na všechny kontinenty. Hned v roce jeho nástupu Qatar Airways začaly létat do Londýna a po zlepšení prémiových služeb se linka stala úspěchem. Počet destinací pod jeho vedením se zvýšil na více než 160 včetně Prahy. Flotila se rozrostla ze čtyř na více než 250 letadel.
Na čele s Akbar Al Bakerem Qatar Airways propluly blokádou Kataru, která byla vyhlášena v roce 2017 ze strany některých arabských zemí a jež znamenala značné zvýšení nákladů kvůli nuceným obletům těchto států. A také pandemií Covid-19, kdy Qatar Airways byly jedním z mála dopravců, kteří v tehdejší době udržovali letecké spojení po světě. Dělo se tak však za cenu značných ztrát.
Akbar Al Baker byl tvrdým vyjednávačem s dodavateli, což poznali zejména výrobci letadel. Neváhal kritizovat Boeing a Airbus za zpoždění dodávek, veřejně kritizoval nedostatky vyrobených letadel. Poslední jeho velkou hrou v tomto směru byla kritika laku letadel Airbus A350. Tento typ byl katarskými úřady uzemněn, přestože výrobce a letecké úřady západních zemí neviděly žádné riziko spojené s provozováním těchto letadel. Následovalo rušení objednávek, jak ze strany Qatar Airways tak i Airbusu a série vzájemných žalob. Nakonec spor skončil mimosoudním smírem s tím, že Qatar Airways začal opět přebírat a provozovat letouny A350.
Video zveřejněné Qatar Airways dokumentující údajné vady laku letadel Airbus A350-900 (zdroj: Qatar Airways/YouTube)
Zde se již dostáváme ke kontroverzím spojeným se jménem Akbara Al Bakera. Řada z nich může být kontroverzemi ze západního pohledu, nicméně nemusí se tak jevit z pohledu arabského světa. Jedná se zejména o některé výroky Al Bakera týkající se žen. Například na zasedání IATA v diskusi o větší roli žen ve firmách a větší genderovou vyváženost tyto snahy odmítl s tím, že leteckou společnost musí samozřejmě řídit muž, poněvadž se jedná o náročnou pozici. Později se to snažil bagatelizovat s tím, že se jednalo o vtip.
Qatar Airways často prezentuje na firemních fotografiích své letušky. Některé prvky firemní politiky vůči ženám byly kritizovány mezinárodními organizacemi (foto: Qatar Airways)
Nejednalo se však jen o výroky vůči ženám, ale také o některé prvky firemní politiky vůči ženám. Smlouvy se stevardkami umožňovaly ukončení kontraktu v případě otěhotnění. Dalším zvláštním opatřením aerolinie bylo, že zaměstnané ženy nemohly být přiváženy do práce a vyzvedány jinými muži než jejich manžely, bratry nebo otci. Společnost toto vysvětlovalo tím, že se jedná o místní kulturní normu.
Dalším okruhem byly jeho výroky týkající se konkurenčních dopravců, letadel a dalších podniků v letectví. Akbar Al Baker například kritizoval stáří letušek u amerických leteckých společností, které označil za „babičky“. Dodal, že průměrné stáří letušky u Qatar Airways je 26 let. Jeho výroky se tehdy pranic nelíbily příslušným odborovým organizacím ve Spojených státech. Komerční komplex Jewel na letišti v Singapuru byl podle jeho výroku z roku 2019 kopií plánů na rozšíření letiště v Dauhá. British Airways v roce 2021 označil za nízkonákladového dopravce a kvalitu služeb ohodnotil dvěma body z deseti.
Vystoupení Akbar Al Bakera na světovém ekonomické fóru (foto: World Economic Forum/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Tyto kontroverzní výroky hraničící s arogancí byly odvrácenou stranou tohoto úspěšného manažera. Byl oblíbeným hostem různých leteckých konferencí a summitů. Často poskytoval rozhovory televizním stanicím, kdy se vyjadřoval nejenom ke Qatar Airways, ale také k dalším otázkám letecké dopravy. Svými názory a výroky poutal pozornost a tuto pozornost a zájem si podle všeho také velmi užíval.