Airbus ukončí výrobu letadel A380

14.02.2019 - Evropa



Evropský výrobce letadel Airbus dnes potvrdil, že ukončí výrobu modelu Airbus A380. Společnost své rozhodnutí oznámila v tiskové zprávě o ukončení věnované dohodě se společností Emirates. Ukončení výroby se věnuje i dnešní zpráva výrobce o hospodářských výsledcích za loňský rok.

Airbus A380 v barvách společnosti Airbus (foto: Dmitry A. Mottl/Wikimedia Commons - Public Domain)

Podle dnešního oznámení Airbus se společnost Emirates rozhodla po přezkoumání zrušit svou objednávku na 39 letadel Airbus A380. Dojde tak ke snížení objednávky od tohoto blízkovýchodního dopravce ze 162 na 123 letadel A380. Místo nich blízkovýchodní dopravce objedná 40 letadel Airbus A330-900 a 30 A350-900.

„Výsledkem tohoto rozhodnutí je, že nemáme dostatečnou zásobu objednávek a není možné tak udržet výrobu, a to navzdory našim snahám o prodej dalším leteckým společnostem. Proto ukončíme výrobu A380 v roce 2021,“ uvedl šéf Airbusu Tom Anders. Po zrušení objednávky Emirates tak Airbusu zbývá vyrobit pouhých 14 objednaných letadel A380. Jedná se o letouny pro společnosti Emirates a All Nippon Airways, které budou dodány do roku 2021.

Emirates jsou největším provozovatelem letadel Airbus A380 na světě (foto: Julian Herzog/Wikimedia Commons - CC BY 4.0)

Airbus uvedl, že rozhodnutí o ukončení výroby se dotkne 3000-3500 zaměstnanců. Společnost zahájí v příštích týdnech jednání s odbory. Podle Airbusu výroba A320 a nová objednávka Emirates umožňují přesun značného množství pracovníků.

Airbus rozhodl o výrobě Airbusu A380 v roce 2000, kdy získal objednávky na 50 letadel od šesti společností (Singapore Airlines, Emirates, Air France, Qantas, Air France a ILFC). Původně výrobce počítal i s nákladní verzí A380F, kterou v roce 2000 objednaly Emirates a ILFC, později se podařilo ještě získat kontrakty od FedEx Express a UPS Airlines. Vývoj nákladní verze A380 byl později odložen a nakonec zrušen.

Singapore Airlines zařadily A380 do své flotily jako první na světě (foto: Rolf Wallner/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)

První zkušební let A380 se uskutečnil 27. dubna 2005 a o rok později získal typ certifikaci od EASA a FAA. V říjnu 2007 pak převzaly Singapore Airlines první A380 a nasadily jej jako první letecká společnost do komerčního provozu.

Klíčovým zákazníkem pro letouny A380 se staly Emirates, které byly v roce 2000 mezi šesti prvními zákazníky. Společnost tehdy objednala jen sedm letadel s opcí na dalších pět kusů. Emirates postupně objednávaly další letouny A380 a v roce 2013 překonaly hranici stovky objednaných letadel. Pro Emirates jsou letouny A380 „vlajkovou lodí“, na které výrazně staví marketing společnosti.

Posledních letech se Airbus potýkal s postupným rušením dřívějších objednávek, takže od roku 2014 celkový počet objednaných letadel tohoto typu stagnoval. Na neuspokojivé prodejní výsledky reagoval Airbus nejdříve v roce 2015 plány na modernizovanou verzi A380neo, která měla být odpovědí zejména na požadavky Emirates. V roce 2017 pak Airbus pak představil verzi A380plus, která měla mít díky úpravám křídla, prodloužení a vyšší kapacitě sedačkové náklady o 13 % nižší oproti původní verzi.

V loňském roce se Airbus dohodl s Emirates na objednávce až 36 letadel A380. Pro Airbus byla tato objednávka klíčová, zajistila prodloužení výroby těchto letadel na nejméně deset dalších let. Dnes však nejvěrnější odběratel A380 rozhoduje o ukončení výroby tohoto typu.

Jedním z provozovatelů A380 jsou od roku 2013 také British Airways (foto: Laurent Errera/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Vývoj letadel Airbus A380 byl značně nákladný. Na začátku projektu Airbus vyčíslil náklady na vývoj na 9,5 miliard dolarů. Společnost však ještě před uvedením prvního A380 do provozu přestala zveřejňovat náklady na tento projekt. V roce 2015 šéf Airbusu Fabrice Bregier uvedl, že vývoj A380 stál 15 miliard dolarů, nicméně někteří analytici se domnívají, že skutečné náklady byly ještě vyšší. Každopádně výroba A380 je pro Airbus prodělečnou záležitostí a celkově se jedná o ztrátový projekt. Například dnes při prezentaci hospodářských výsledků Airbus informoval, že výroba A380 v loňském roce přinesla ztrátu 463 milionů eur.

Původně se předpokládalo, že pro dosažení ziskovosti bude potřeba vyrobit 530 letadel. Kvůli zpožděním v projektu a nutnosti úprav se tento počet ještě zvýšil, takže Airbus by potřeboval ročně vyrobit zhruba 30 letadel a mít každoročně podobný počet nových objednávek na A380. Této výše produkce se podařilo dosáhnout jen v letech 2012 a 2014.

Portugalská aerolinie Hi Fly specializující se na ACMI pronájmy provozuje od loňského roku A380 (foto: Steve Lynes/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)

Ještě připomeňme, že Airbus A380 poprvé přistál na ruzyňském letišti 2. října 2011. Tehdy jej v rámci promo akce pro obchodní partnery, novináře a časté cestující vyslala do Prahy německá Lufthansa. Později letoun v Praze představily také společnosti Emirates a Korean Air. Od 1. května 2016 je možné vidět Airbus A380 na pražském letišti každy den a to díky společnosti Emirates, která jej od tohoto dne nasazuje na svou linku z Dubaje.

Témata