Airbus publikoval nejnovější studii vodíkového letadla budoucnosti
19.12.2020 - Evropa
Inženýři Airbusu pracují na nejrůznějších studiích, které by firmě v budoucnu mohly zajistit lepší parametry letadel než bude nabízet konkurence. Airbus vidí velkou příležitost v trendu letadel, která budou méně zatěžovat životní prostředí než generace současných letadel. Airbus očekává, že vyspělé země své vyřčené závazky směrem k "zelenější" ekonomice skutečně přetaví v příštích desetiletích v činy. Letadlo s nulovými emisemi uhlíku by tak mohlo být za 15-25 let velkou konkurenční výhodou. Airbus vidí jako perspektivní technologii použití vodíku k pohonu nové generace letadel a investuje do výzkumných aktivit, které sjednotil pod jménem ZEROe. Od roku 2018 v rámci této iniciativy vytváří studie a promýšlí jak v budoucnu postupovat.
představa inženýrů Airbusu jak by mohlo vypadat 6ti vrtulové letadlo létající na vodík (zdroj: airbus.com)
V současné době experimentuje Airbus s myšlenkou použití více nezávislých pohonných jednotek na vodíkové palivo a opouští tak tradiční koncept dvoumotorového stroje. Podle současných úvah by dvoumotorové stroje poháněné vodíkem byly zřejmě vhodnější spíše jen pro menší letadla s kapacitou do 20 cestujících. Současná nejnovější studie Airbusu spočívá v inovativním použití šesti nezávislých pohonných jednotek na vodíkový pohon, ukrytých v nezávislých gondolách zavěšených pod křídly. Každá gondola roztáčí osmilistou vrtuli a je snadno vyměnitelná jako celý kus za jiný náhradní kus. Nyní si firma na tento koncept zajistila patent. Další žádosti o patenty vzniklé v rámci programu ZEROe se dají očekávat v nejbližších měsících. Rozhodnutí, jakou technologii směrem k prvnímu letadlu Airbus s nulovými emisemi nakonec firma zvolí, by mělo padnout v roce 2025.
nejdůležitější parametry vyvíjené představy o letadle budoucnosti inženýrů Airbusu (zdroj: airbus.com)