Airbus A380 společnosti Lufthansa se probudil z hibernace a přeletěl z Teruelu do Frankfurtu

02.12.2022 - Evropa



Airbus A380 společnosti Lufthansa s registrací D-AIMK dnes opustil své parkoviště na letišti ve španělském Teruelu a ve večerních hodinách přistál na základně společnosti ve Frankfurtu. Jedná se o první ze 4 letadel A380, která se management Lufthansy rozhodl reaktivovat tak, aby byla k dispozici pro letní sezónu roku 2023. Během jarního lock-downu v roce 2020 kvůli obavám z pandemie koronaviru totiž Lufthansa musela uzemnit většinu své flotily, včetně všech 14 letadel A380. Ta byla všechna dlouhodobě uskladněna v Teruelu. 6 z nich posléze Lufthansa odprodala zpět Airbusu. Další 4 letadla A380 mají zůstat ve Španělsku i nadále dlouhodobě uskladněna.

D-AIMK se jménem "Düsseldorf" letěl po celou dobu s vysunutým podvozkem. Proč s vysunutým podvozkem ? To bylo spíš bezpečnostní opatření, protože v Teruelu nešlo na místě vyzkoušet, zda zatahování a vysouvání funguje i po dlouhém parkování stále správně. K tomu by bylo nutné A380 zvednout, k čemuž není na místě žádné vhodné zařízení. Kapitán Richard Lenz, který přeletu velí, vysvětluje následky z pohledu pilota: "Nemůžeme letět tak vysoko a tak rychle jako obvykle. Na cestě do Frankfurtu také spotřebujeme více paliva a v kokpitu bude výrazně vyšší hladina hluku."

https://twitter.com/flightradar24/status/1598711242599927809?s=20&t=7LJDy1x7txA1CeTHtM6wMQ

Doba přeletu, který by obvykle trval dvě hodiny, tak nakonec trvala dvakrát déle. Letadlo přistálo ve Frankfurtu krátce po 19 hodině. Než se však D-AIMK skutečně dostane do provozu s cestujícími, uplyne ještě několik měsíců. Po převozu letadla domů se technici ve Frankfurtu nejprve postarají o jeho další údržbu. Poté letoun projde rozsáhlou údržbou v Lufthansa Technik v Manile, kde bude zejména opraveno poškození způsobené krupobitím, které A380 utrpěl v důsledku bouřky v Teruelu a jehož stopy jsou stále patrné především na přistávacích klapkách.

V dalším kroku bude "Mike-Kilo" využíván k výcviku posádek Lufthansy a v této roli také absolvuje několik cvičných letů, než se koncem března 2023 skutečně vrátí do služby s cestujícími. Mezitím technici v Teruelu již připravují další letoun A380 společnosti Lufthansa na jeho návrat do aktivní služby. D-AIMM, pokřtěný "Delhi", se na místě právě probouzí z hlubokého spánku. Poté mají vstát z hibernace i D-AIML se jménem "Hamburk" a D-AIMN se jménem "Deutschland". Osm týdnů a 3 000 pracovních hodin je potřeba k tomu, aby byl letoun A380 uveden ze skladu do stavu připraveného k letu, vysvětluje José Moliner ze společnosti Tarmac Aerosave, která se stará o letadla Lufthansy uskladněná v Teruelu.

Airbus A380 společnosti Lufthansa s registrací D-AIMK, leden 2015 (autor: Bill Larkins, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata