AirBridgeCargo a ATRAN vyřazují z flotily nákladní Boeingy a zastavují provoz
12.08.2022 - Evropa
Podobně jako ostatní ruské letecké společnosti, je i společnost Volga-Dněpr Airlines a její dceřiné společnosti díky sankcím momentálně odříznutá od dodávek náhradních dílů ze Západu. Proto se vedení společnosti rozhodlo k radikálnímu řešení. Úplně se zbaví nákladních letadel Boeing. Ty létaly zejména u dceřinných společností AirBridgeCargo a ATRAN.
Samotná Volga-Dněpr Airlines má ve své flotile jen letadla vyrobená mimo Západ - létá s Antonovy An-124 Ruslan a Iljušiny Il-76TD. Ačkoli je Antonov ukrajinského původu, společnost Volga-Dněpr zřejmě nemá díky produkci bývalého společného závodu v Uljanovsku v Rusku zatím nouzi o náhradní díly. Jenže dceřiné AirBridgeCargo a ATRAN měly ve flotilách právě pouze nákladní Boeingy. AirBridgeCargo měla ještě v květnu ve flotile dokonce hned 12 letadel Boeing 747-8F a další 4 letadla Boeing 747-400ERF, stejně jako jedno letadlo Boeing 777F. A to jí bylo leasingovou společností BOC Aviation začátkem března ještě jedno další letadlo Boeing 747-8F na letišti v Hong Kongu zabaveno. S firmou BOC Aviation pak měla AirBridgeCargo zásadní roztržku, kdy i přes příkaz uzemnění letadel ze strany BOC Aviation se AirBridgeCargo "podařilo" 6.března s dalšími 2 letadly Boeing 747-8F uletět z Hong Kongu do Moskvy. Za tento jednostranný akt ji BOC Aviation u soudu v USA zažalovala. Druhá dceřiná společnost ATRAN provozovala jen několik menších nákladních letadel založených na typu Boeing 737.
Přestože se město Moskva velkou přímou zakázkou snažilo společnosti Volga-Dněpr Airlines kompenzovat ztrátu Západních trhů, firma nemá finanční rezervy, aby mohla platit piloty, které momentálně nepotřebuje. Prakticky se tak zastaví provoz obou dceřiných společností. Ty propustí celkem okolo 200 pilotů. Sehnat práci pro ně bude velmi těžké. Rusko, pokud nezmění svoji agresivní politiku vůči sousední Ukrajině, totiž zůstane odkázané jen na letadla domácí produkce. Proto přeškolení na domácí typ bude asi jednou z prvních variant co budou propuštění piloti zvažovat. Přestože mimo Rusko razantně roste poptávka po nákladní dopravě a pilotech obecně, je odchod pilotů z Ruska nyní úřady záměrně ztížen. Ruský úřad nad dohledem v letectví Rosaviatsia totiž zpracovává žádosti o potvrzení pilotní licence záměrně běžně s mnohaměsíčními zpožděními.
zabavené letadlo Boeing 747-8F registrace VQ-BFE, na letu z Pekingu v březnu 2020 (autor: N509FZ, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)