Air Mauritius v insolvenci, představenstvo požádalo o dobrovolnou správu
22.04.2020 - Afrika
Představenstvo letecké společnost Air Mauritius dnes rozhodlo, že s ohledem na aktuální vývoj spojeným s pandemií onemocnění COVID-19 požádá o dobrovolnou správu. Soud žádosti vyhově a již ustanovil společnost Grant Thornton jako administrátora.
Air Mauritius - Airbus A350 (foto: Olivier Cabaret/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)
Air Mauritius ve svém prohlášení uvedl, že omezení cestování, uzavření hranic vedlo k úplnému narušení příjmů společnosti. Kvůli pandemii společnost nejdříve přerušila od 22. března své pravidelné lety na ostrov Rodrigues a od 27. března 2020 pak také na všech mezinárodních linkách. Provoz měl být pozastaven do 15. května 2020.
Představenstvo dále uvedlo, že za současné nejistoty, kdy bude obnoven mezinárodní letecký provoz, očekává že v brzké době nebude schopno dostát svým závazkům. V prohlášení je uvedeno, že všechny náznaky ukazují, že se běžné aktivity neobnoví do konce letošního roku.
Na linky do afrických destinací nasazoval Air Mauritius dvojici letadel Airbus A319 (foto: Arjun Sarup/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Ve finančním roce 2018-19 Air Mauritius skončil v rekordní ztrátě, která dosahovala výše 29 milionů eur. Do ztráty se aerolinie dostala zejména kvůli investicím do modernizace flotily, závádění nových typů a otevření nových linek. Dalších důvodem byla i vyšší kapacita, než kterou společnost potřebovala.
Společnost tak vloni dva letouny Airbus A350 dlouhodobě pronajala South African Airlines. V lednu letošního roku pak představenstvo rozhodlo, že bude zahájena transformace, v jejímž rámci dojde k upravení obchodního modelu, tak aby byl dlouhodobě udržitelný. Představenstvo v dnes zveřejněném prohlášení uvedlo, že došlo k podstatnému pokroku při přípravě transformačního plánu.
Vloni Air Mauritius zařadil do flotily dva Airbusy A330-900neo (foto: John Taggart/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Historie Air Mauritius sahá do roku 1967, kdy byla společnost založena vládou Mauriciu spolu s leteckými společnostmi Air France a BOAC, které držely po 27,5 % akcií. Provoz společnost zahájila až v roce 1972 otevřením linky na ostrov Rodrigues. O rok později si aerolinie pronajala od British Airways letoun Vickers VC10, se kterým zahájila pravidelné lety do Londýna. Od roku 1975 začal Air Mauritius provozovat Boeingy 707, v 80. letech si pak od South African Airways pronajal Boeing 747SP.
Boeing 707-420 na snímku ze 70. let na pařížském letišti Orly (foto: Michel Gilliand/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)
V 90. letech byla dálková flotila modernizována dvěma Airbusy A340-300, v roce 2007 pak společnost převzala první Airbus A330. V roce 2012 Air Mauritius kvůli špatné finanční situaci značně zredukoval pravidelné lety do Evropy, když zastavil tradiční linky do Německa a Švýcarska. V roce 2017 společnost se vrátila do Curychu a otevřela novou linku do Amsterdamu. V loňském roce společnost převzala dva pronajaté Airbusy A330-900neo a dva Airbusy A350.
Air Mauritius - Boeing 747SP (foto: Maarten Visser/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)