Air Lituanica plánuje nové linky do Prahy, Moskvy a Mnichova

13.06.2013 - Evropa



Litevský startup Air Lituanica nabývá reálných rozměrů. Tento týden spustila nová letecká společnost, která má bázi ve Vilniusu, prodej letenek na první linky. Na svém webu i v GDS. Společnost velmi úzce spolupracuje s Estonian Air, i proto, že prozatím nemá schválenou potřebnou provozní dokumentaci. Například právě v rezervačních systémech najdete lety pod IATA kódem OV a i jedno z pronajatých letadel Embraer je od Estonian Air (E170; druhé letadlo je pak E175).

Air Lituanica - Embraer 175 (foto: Air Lituanica/Facebook)

První let je plánován na 30.června na lince z Vilniusu do Bruselu, která bude operována 6x týdně. O 8.7. spustí Air Lituanica linku do Amsterdamu (litevsky Amsterdamas) , v srpnu pak lety do Berlína. Do konce roku pak společnost plánuje ještě další 3 destinace - Mnichov, Moskvu a Prahu (Praha tak opět získá přímé spojení s Vilniusem, poté co ČSA tyto lety nedávno ukončily). Letos je cílem 70 tisíc pasažérů. A další plány do roku 2015 - operovat 4-5 regionálních jetů, nabídnout 13-15 přímých letů z Vilniusu a získat 15-20% podílu na litevském trhu. Air Lituanica bude nabízet klasické služby ve dvou třídách - Eco Class a Club Class.

Air Lituanica je vnímána jako politické dítě starosty Vilniusu, Arturase Zuokase, který je znám světu například tímto videoklipem. Město Vilnius vlastní velkou část airline a a jak to už u projektů podporovaných politiky bývá, napjatě se čeká, jak se společnost prosadí na poměrně malém litevském trhu, kde navíc mají silné postavení low cost dopravci Ryan Air (14 linek z Vilniusu) nebo Wizz Air (16 destinací), ale třeba i airBaltic. Třeba právě do Bruselu už v současné době létá z Vilniusu Brussels Airlines na hlavní letiště a Ryan Air do Charleroi.

Nás ale více zaujal příběh poetického jména Lituanica. Letadlo typu Bellanca CH-300 Pacemaker tohoto jména proslavili litevští rodáci Steponas Darius a Stasys Girenas. V roce 1933 letěli non stop z New Yorku do Kaunasu, aby po 37 hodinách a cca 6400 km havarovali nad tehdy německým, dnes polským územím a zemřeli. Nyní jejich tváře i letadlo najdete na bankovce 10 litas.

Témata