Air India objednala 470 letadel, dalších 25 si hned pronajme

14.02.2023 - Asie & Austrálie



Letecká společnost Air India dnes oficiálně završila cestu k 250 novým letadlům evropského výrobce Airbus a k dalším 220 letadel amerického výrobce Boeing. Zúročily se tak aktivity, které zahájil nový vlastník Air India, koncern Tata Group. Tata Group získala kontrolu nad ne úplně zdravou leteckou společností Air India před více než rokem - dne 27.ledna 2022. Jeden z prvních kroků bylo angažování İlkera Aycıho jako generálního ředitele. Ten do této pozice přešel z pozice předsedy představenstva Turkish Airlines přesně před rokem - 14.února 2022. Ten si tedy k ročnímu působení nadělil dárek - rekordní objednávku dopravních letadel.

Airbus A321 na letišti v Coimbatore, v indickém státě Tamil Nadu, květen 2012 (autor: PP Yoonus, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Mezitím ovšem pomohl Aycı získat Air India v listopadu 100% podíl ve společnosti AirAsia India a zahájit proces spojení se společností Vistara. Vistara je letecká společnost založená v roce 2013 jako joint-venture mezi Singapore Airlines a Tata Sons patřící do koncernu Tata Group. Vistara provozuje flotilu 54 letadel. Díky dohodě a spojení tak Singapore Airlines mohou získat až čtvrtinový podíl v Air India. Proces spojení se má završit v roce 2024. Podobně i AirAsia India je letecká společnost, kde měla Tata Sons původně svůj podíl. AirAsia India byla založená původně v únoru 2013 jako joint-venture společností AirAsia a Tata Sons. AirAsia India se po převzetí přejmenovala na AIX connect a s flotilou 28 letadel má svoji hlavní základnu ve městě Bangalore na jihu indického subkontinentu. Samotná Air India má svoji hlavní základnu v Dillí. Společně s dceřinou Air India Express má aktuálně flotilu 128 letadel. Proto se díky investici Tata Group jedná o výrazné znásobení počtu letadel v leteckých společnostech ovládaných koncernem Tata Group.

Vlastník společnosti, koncern Tata, tak hodlá kapitalizovat vzrůstající poptávku po létání národů Indie, země, která možná co se týče velikosti populace ještě letos předstihne Čínu a stane se tak nejlidnatější zemí světa. Navíc zemí, která má po světě své četné diaspory. A ty zase mají jednou za čas potřebu navštívit své příbuzné a známé v zemi svého původu. Koncern Tata očekává, že s postupným bohatnutím indické společnosti na tomto trendu vydělá. Navíc cílem skupiny je stlačit z mezinárodního leteckého trhu na linkách z největších indických metropolí jako je Dillí nebo Bombaj aktuální výrazný většinový podíl dopravců z Perského zálivu. Tvrdou konkurenci však má Air India i na vnitrostátním trhu, kde dominuje především nízkonákladový dopravce IndiGo, který provozuje flotilu 266 letadel rodiny Airbus A320 a 39 letadel ATR 72-600. A další stovky kusů letadel rodiny A320neo má IndiGo již u Airbusu objednáno. Nízkonákladovou dvojkou na indickém trhu je společnost SpiceJet provozující směs letadel Boeing 737 a DHC Dash 8. Celkem provozuje SpiceJet flotilu 78 letadel. Objednáno má však kolem 200 nových letadel Boeing 737 MAX.

Boeing 737-800 společnosti Air India Express před přistáním na letišti v Kalikutu, stát Kerala, jihozápad Indie, červenec 2015 (autor: Dhruvarahjs, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Objednáno tak má tedy ode dneška i Air India. A to u výrobce Airbus 140 kusů nových letadel A320neo a 70 kusů A321neo. Dále 40 kusů dálkových letadel Airbus A350. Z nich má být 34 ve variantě A350-1000 a šest letadel ve variantě A350-900 původně objednaných Aeroflotem. Tomu však Airbus z důvodu platných sankcí vůči Rusku nová letadla dodat nemůže.

U Boeingu objednává Air India celkem 190 letadel 737 MAX, 20 letadel 787 Dreamliner a 10 letadel 777X. Navíc má s Boeingem dojednány nákupní opce na dalších 50 letadel Boeing 737 MAX a dalších 20 Dreamlinerů.

S dalšími 25 letadly Airbus, které si společnost pronajme od leasingových společností, aby pokryla své okamžité potřeby, se jedná o největší jednorázovou historickou závaznou objednávku 495 letadel.

Letadla společnosti Air India na letišti v Bombaji, leden 2020 (autor: arunpnair_787, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

To, že se jedná o historický okamžik, stvrdil mimo jiné i dnešní telefonický hovor indického ministerského předsedy Módiho s americkým prezidentem Joe Bidenem, kde na tuto transakci přišla taktéž řeč. Ve videohovoru rovněž gratuloval indickým politikům i francouzský prezident Emanuel Macron. Samotný koncern Tata Group by byl ovšem ještě raději, pokud by se spolupráce s Airbusem do budoucna prohloubila. Indickým politikům by se zase nejvíc líbilo, pokud by se jim podařilo dohodnout umístění montážní linky Airbusu právě do Indie. Mohla by to být protiváha výrobní linky Boeingu v Číně. Jenže svět není aktuálně tolik nakloněn globalizaci jako před 20ti lety. Navíc Indie sleduje své vlastní geopolitické cíle. Neodsuzuje agresi Ruska vůči Ukrajině a díky tomu od Ruska aktuálně nakupuje řadu surovin se slevou vůči světovým tržním cenám. Evropský výrobce tak nakonec s poukazem na nejisté finanční vyhlídky nové montážní linky dosud tyto indické podněty k přenesení výroby do Indie odmítá. K transakci blahopřál zúčastněným stranám i britský ministerský předseda indického původu, Rishi Sunak. A to přestože britský výrobce leteckých motorů, společnost Rolls-Royce, dodá do nově objednaných letadel Airbus výrazně méně motorů než jeho francouzsko-americký rival - výrobce CFM International.

Témata