Air India bude prodána společnosti Tata Sons
09.10.2021 - Asie & Austrálie
Kruh se uzavírá. V roce 1932 založená společnost Tata Airlines, kterou založil letecký nadšenec a podnikatel Jehangir Ratanji Dadabhoy Tata, a která byla později zestátněna a přejmenována na Air India bude privatizována a dostane se opět do majetku společnosti Tata Sons Private Limited.
Boeing 787 Dreamliner společnosti Air India v livery Mahatma Gándího na ocase letounu, Dháka leden 2021 (foto: Md Shaifuzzaman Ayon, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
V pátek 8.10.2021 rozhodla indická vláda o prodeji 100% podílu ve společnosti Air India za kupní cenu 180 miliard rupií (cca 2 miliardy euro). Kupcem je společnost Tata Sons Private Limited, která je vlastněna holdingem Tata Group. Koncern byl založen v roce 1868 v Bombaji podnikatelem Jamshedji Tatou, který zbohatl na Brity podporovaných obchodech s Čínou a Mongolskem s komoditami opia a čaje. Rodina Tata stále drží 66% podíl v holdingu.
V současnost podniká Tata Group v mnoha oborech, od tradičního obchodu s čajem, přes výrobu oceli, telekomunikace, sítě hotelů až po výrobu autobusů a nákladních aut. V posledních letech též mimo jiné zaujala nákupem evropských výrobců aut Jaguar a Land Rover. Tata Group podniká i v letectví. Společně se Singapore Airlines vlastní leteckou společnost Vistara (51% podíl, flotila 47 letadel) a společně s malasijskou AirAsia je spoluvlastníkem společnosti AirAsia India (84% podíl, 33 letadel). Tata Group je tak jeden z nejvýznamnějších koncernů se sídlem v jihovýchodní Asii.
Nákladní vůz a autobus výrobce Tata Motors, červen 2011 (foto: Enthusiasist10/Wikimedia Commons - CC-BY-SA-3.0)
Air India má v současnosti flotilu 127 letadel, mix Airbusů a Boeingů. Dceřiné Air India Express provozují dalších 24 letadel. Přestože je Air India národním indickým dopravcem, není co do počtu letadel společností největší. Tou je v Indii nízkonákladová aerolinie IndiGo s aktuální flotilou 274 letadel. Od července 2014 je Air India členem Star Alliance. Indická vláda se několikrát pokoušela společnost neúspěšně privatizovat. A to již od června roku 2017, neboť Air India prodělávala až 3 milióny dolarů denně. Celkově tak přišlo udržování společnosti Air India při životě za poslední dekády podle agentury Reuters indické daňové poplatníky na 15 miliard dolarů. Úspěšné završení privatizace společnosti tak zřejmě posílí politickou pozici indického ministerského předsedy Narendra Módího.
V září 2021 se totiž do tendru přihlásili dva zájemci: Spice Jet a Talace Privately Limited, dceřiná společnost firmy Tata Sons. Do rukou dceřiné společnosti Tata Sons se tak za kupní cenu 180 miliard rupií dostane nejen Air India, její nízkonákladová dcera Air India Express, ale i poloviční podíl v handlingové společnosti AISATS.