Air France uskutečnily dálkový let na biopalivo vyrobené z použitého kuchyňského oleje
19.05.2021 - Evropa
Letecká společnost Air France uskutečnila v úterý 18. května první dálkový let poháněný udržitelným leteckým palivem (SAF) vyrobeným ve Francii. Airbus A350 odstartoval v 15:40 z pařížského letiště Charlese de Gaulla k letu AF342 do kanadského Montréalu. Tento let byl výsledkem spolupráce čtyř velkých francouzských firem - Air France, ADP Group, Airbus a Total - s cílem snížit uhlíkovou stopu a rozvíjet dodavatelský řetězec SAF ve Francii.
Tankování letu AF342 do Montréalu zajistil 100% elektrickým tankovací vůz, který byl vyvinut ve Francii s využitím know-how společnosti Total (foto: Air France)
Biopalivo použité na letu Air France bylo vyrobeno společností Total z použitého kuchyňského oleje v biorafinérii La Mède na jihu Francie a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila jakýkoli panenský rostlinný olej.
"Skupina Air France-KLM se již mnoho let snaží snižovat svou ekologickou stopu. Spolu s obnovou naší flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise CO2 na jednoho cestujícího/km o polovinu,“ uvedl Benjamin Smith, generální ředitel společnosti Air France-KLM.
Francouzská legislativa požaduje, aby letadla k roku 2022 využívala alespoň 1 % SAF pro všechny lety z Francie, což předbíhá evropskou ambici postupně se zvyšovat na 2 % k roku 2025 a 5 % k roku 2030 v rámci Evropské zelené dohody. Společnosti Air France, ADP Group, Airbus a Total podporou výroby SAF připravují cestu k realizaci těchto závazků.
Airbus A350 registrace F-HTYI, který byl uskutečnil dálkový let do Montréalu poháněný biopalivem (foto: Air France)
Air France je průkopníkem v testování udržitelných leteckých paliv. První let poháněný palivy SAF společnost uskutečnila v roce 2009. Od té doby společnost počet těchto letů v rámci svých inovačních programů výrazně zvýšila. Například v letech 2014-16 uskutečnily Air France 78 letů poháněných 10% směsí SAF. Air France chce své postavení v použití SAF v příštích letech dále posilovat a přispět rovněž k vývoji budoucí generace letadel.