Air France - KLM poptávají 160 nových letadel
12.07.2021 - Evropa
Podle agentury Reuters vypsala skupina Air France - KLM dnes tendr na 160 nových letadel určených pro krátké a střední vzdálenosti. Osloveni byli výrobci Airbus i Boeing. Podle zástupců skupiny Air France - KLM se má jednat o největší poptávku nových letadel v historii skupiny.
Otázkou je, zda případná objednávka půjde jen za jedním výrobcem anebo bude rozdělena na dvě nebo i více částí.
Airbus A318 v barvách Air France a Boeing 737-800 v barvách KLM na letišti v Charlese de Gaula v Paříži, září 2019 (autor: Sidowpknbkhihj, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)
Ve flotile více než 210 letadel Air France totiž dominují především letadla výrobce Airbus. Kromě stávající flotily má již Air France objednáno u Airbusu dodávku 60 kusů typu A220-300 a 33 kusů A350-900. KLM se naopak snaží sjednostit flotilu více než 110 letadel na strojích firmy Boeing. Posledních několik Airbusů A330, které zatím Boeingu kazí u KLM monopol, mají opustit KLM nejpozději roku 2025.
Obě společnosti mají každá ještě své dceřiné firmy. Air France má HOP a KLM má Cityhopper. Hop i Cityhopper sází především na letadla výrobce Embraer. Flotila více než 50 letadel společnosti Cityhopper sází na Embraery kompletně - dalších 22 kusů typu Embraer 195-E2 je již pro Cityhopper objednáno. Zatímco flotila necelých 70 letadel společnosti HOP má kromě Embraerů 170, 190 a ERJ-145 též i několik letadel výrobce Bombardier - a to modely CRJ 700 a CRJ 1000ER.
Součástí skupiny je také nízkonákladová aerolinie Transavia, kdy pod jednou značkou operují dvě společnosti. Transavia Airlines C.V. létající ze základen z Amsterdamu, Rotterdamu a Eindhovenu je dceřinou společností KLM. Společnost Transavia Airlines S.A.S. známá jako Transavia France operující z francouzských měst spadá pod Air France, necelých 5 % v ní drží nizozemská Transavia. Flotila nizozemské společnosti Transavia se skládá ze 40 letadel Boeing 737-700/800. Transavia France pak provozuje 50 letadel Boeing 737-800.
Zpravodajská agentura Bloomberg uvedla ve své zprávě, že se skupina Air France-KLM snaží rozšířit své aktivity na poli nízkonákladových letů a tak 160 poptávaných letadel bude určeno pro nízkonákladovou aerolinii Transavia.
Podle Bena Smitha, CEO skupiny Air France - KLM je objednávka dalších 160 letadel pro skupinu nutností, aby byla skupina schopna držet krok s konkurencí, především s Lufthansou a koncernem IAG. V roce 2004 byla Air France - KLM největší leteckou skupinou v Evropě, díky horší efektivitě provozu ji však německá a britsko-španělská síťová konkurence velikostně dohnala. Středem zájmu nové poptávky pak mají být ta nejefektivnější letadla na trhu - zřejmě tak půjde o dodávku letadel Airbus A321neo nebo Boeing 737 MAX. A to přestože právě Air France již před nedávnem zaslala Airbusu zmiňovanou velkou objednávku na 60 letadel Airbus A220-300.