Air Berlin míří do insolvence, létá však dále
15.08.2017 - Evropa
Management Air Berlin dnes podal žádost o vyhlášení platební neschopnosti společnosti. Stalo se tak poté, co hlavní akcionář Etihad Airways odmítl další finanční podporu druhé největší německé letecké společnosti. Podle německého serveru Spiegel.de arabský dopravce neposkytl minulý týden Air Berlin částku 50 mil. eur z dříve dohodnutého úvěru. Za této situace nevidělo vedení Air Berlin jiné řešení, jak překonat stávající problémy, než vyhlášením insolvence.
(foto: Air Berlin)
Letový provoz Air Berlin zatím pokračuje bez přerušení. Německá spolková vláda poskytla aerolinii překlenovací úvěr ve výši 150 milionů eur, který by měl zajistit provoz po dobu přibližně třech měsíců. Vyhlášením insolvence se bude zabývat příslušný správní soud v Berlíně Charlottenburgu, kterému byla žádost doručena.
Po vyhlášení insolvence soudem by měl v čele Air Berlin stanout nucený správce. Očekává se, že během insolvenčního období dojde k prodeji části společnosti. Německá ministryně hospodářství Brigitte Zypriesová vyjádřila naději, že část aerolinie by mohla převzít Lufthansa. V minulosti projevil největší německý dopravce zájem o převzetí části Air Berlin, ale podmiňoval to jejím odlužením.
Lufthansa dnes v tiskovém prohlášení vyjádřila podporu restrukturalizaci Air Berlin. Podle Lufthansy bude pokračovat provoz pronajatých letadel od Air Berlin, které létají u Eurowings a Austrian Airlines. Podle prohlášení chce Lufthansa již probíhají jednání o převzetí části Air Berlin dovést k rychlému a pozitivnímu výsledku.
Na dálkové linky nasazuje Air Berlin letouny Airbus A330 (foto: Timo Breidenstein/Wikimedia Commons - Timo Breidenstein - GFDL 1.2)
Naposledy Air Berlin byl ziskový v roce 2012, kdy vykázal mírný zisk ve výši 7 mil. eur. Od té doby se ztrátovost aerolinie neustále zvyšovala. V roce 2013 skončilo hospodaření se ztrátou ve výši 305 mil. eur, v roce 2014 pak 377 mil. eur a v roce 2015 činila ztráta 447 mil. eur. Za loňský rok se Air Berlin propadl do rekordní ztráty ve výši 782 mil. eur.
Kvůli prohlubující ztrátovosti hospodaření přistoupil management v závěru loňského roku k hlubší restrukturalizaci. Společnost prodala svůj podíl v rakouské společnosti Niki za 300 mil. euro svému největšímu akcionáři, aeroliniím Etihad Airways.
Dalším krokem byl letos pronájem části flotily letadel společnosti Lufthansa. Díky tomuto kroku mohla Lufthansa zrychlit expanzi své nízkonákladové dcery Eurowings, na straně Air Berlin to naopak vedlo na jaře ke zpožděním a rušení letů. Za červenec ohlásila společnost pokles přepravených cestujících o 24 procent.