Afghánská Ariana poptává letouny Airbus A330
03.07.2022 - Asie & Austrálie
Letecká společnost Ariana Afghan Airlines si chce pořídit tři Airbusy A330-200. Zveřejnila žádost na předložení nabídek na dva osobní a jeden nákladní A330. Letouny by neměly být starší více než 20 let a C-check by neměl proběhnout v příštích šesti měsících nebo před nalétáním 1000 hodin. Afghánský dopravce ve své žádosti neuvedl žádné požadavky ohledně vybavení kabiny pro cestující.
Širokotrupé letouny Airbus A330-200 by měly společnosti umožnit navýšení kapacity a obnovit lety na některých dříve provozovaných pravidelných linkách. Uzávěrka pro zasílání nabídek byla stanovena na 8. července. Letouny by měly být podle požadavků společnosti Ariana dodány do 60 dnů od podpisu smlouvy na území Turecka nebo Spojených arabských emirátů, kde by došlo k jejich předání.
Ariana Afghan Airlines - Airbus A310-300 (foto: Ariana Afghan Airlines)
V současnosti Ariana provozuje jeden Airbus A310-300 a dva Boeingy 737-400. Jeden Boeing 737-500 je pronajat společnosti Bakhtar Afghan Airlines. Podle dat serveru Flightradar24 jsou letouny A310 nasazovány na linky z Kábulu do Abú Dhabí a Džiddy. S Boeingy 737-400 společnost létá do Dubaje, Dillí, Islámábádu a na vnitrostátních linkách.
Obsazení Kábulu hnutím Taliban v srpnu 2021 znamenalo na několik měsíců přerušení pravidelného leteckého spojení se světem. Do země byly nějaký čas vypravovány jen humanitární a evakuační lety. Jako první byla v listopadu téhož roku obnovena společnostmi Kam Air a Ariana pravidelná linka do Dubaje.
Vítězství Talibanu znamenalo značné omezení působení zahraničních dopravců v Afghánistánu a tím i posílení vlivu afghánských leteckých společnosti. Jedinou aerolinií, která v současnosti do Afghánistánu pravidelně létá, je indický low-cost Spicejet na lince z Dillí. Očekávalo se, že po převzetí hnutí Talibanem se jako první vrátí pákistánská PIA. Představitelé společnosti si však vloni stěžovali „neprofesionální přístup“ Talibanu, kdy se zaměstnanci PIA bylo jednáno urážlivě a nejméně jednou došlo k fyzickému napadení. PIA tehdy uvedla, že se do Afghánistánu nevrátí, dokud se v tomto směru situace nezlepší.
Boeing 737-400 společnosti Ariana Afghan Airlines (foto: Papas Dos/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)
Toto zlepšení by mohl přinést květnový podpis smlouvy o provozování letiště v Kábulu, Kandaháru a Herátu s konsorciem GAAC Solution ze Spojených arabských emirátů. Hnutí Taliban otevřeně přiznávalo, že nemá dostatek technických specialistů pro provoz letišť s mezinárodním provozem. Velmi stálo o pomoc ze zahraničí, kterou na čas poskytl Katar. Zájem o provoz afghánských letišť projevovalo také Turecko, ale nepodařilo se nalézt shodu na bezpečnostních zárukách pro vyslané pracovníky.
Každopádně do většího návratu zahraničích dopravců, se otevírá afghánským společnostem prostor pro rozšiřování kapacit a otevírání nových linek. Kvůli omezené nabídce letů jsou ceny letenek poměrně vysoké ve srovnání se sousedními zeměmi, což podporuje expanzi místních dopravců.