Aerolinky se strachují o letní sezónu 2021

04.02.2021 - Evropa



Některé mezinárodní letecké společnosti začínají pochybovat o očekávaném výrazném oživení trhu v průběhu letní sezóny 2021. Zdrojem obav je současné zavádění stále tvrdších opatření jednotlivých států v souvislosti s novými mutacemi koronaviru.

Podle nejhoršího scénáře mezinárodní letecké organizace IATA bude obnova provozu v letošním roce postupovat jen velmi pomalu a za celý rok 2021 tak může úroveň poptávky dosáhnout jen necelých 40 procent předkrizového období. Ještě na podzim IATA očekávala v roce 2021 výraznější oživení, ovšem nyní se zdá, že rizika naplnění výše popsaného scénáře dále stoupla. Rizikem nejsou jen aktuální potíže při navyšování výroby vakcíny a její distribuci, ale zejména otázka do jaké míry bude očkování proti novým mutacím účinné. To by měly ukázat studie v nejbližších týdnech.

Pro letecké společnosti je nyní největší neznámou, kdy nastane uvolnění restrikcí v cestování. Ještě donedávna za bod zlomu IATA odhadovala moment, kdy budou proočkovány rizikové skupiny. Nyní IATA připouští, že některé státy mohou otevřít své hranice běžným turistům později, a to v momentě až se u nich dosáhne kolektivní imunity. Její dosažení se očekává nejdříve ve státech, které jsou v proočkovanosti nejdál. Jako první stát světa by jí měl relativně brzy dosáhnout Izrael a některé státy Perského zálivu. Poté také USA, Kanada a Velká Británie. Pro státy EU se odhaduje dosažení kolektivní imunity v září. To vše za předpokladu hladkého schvalování dalších preparátů a zvyšování výroby stávajících vakcín. Podle IATA tak oživení provozu nebude ve světě rovnoměrné. Nejdříve tak budou zřejmě obnovovány kratší spojení mezi nejvyspělejšími státy, z dálkových letů IATA odhaduje oživení nejprve na transatlantických linkách.

V ostatních částech světa by k dosažení komunitní imunity mělo dojít až v roce 2022, v nejchudších a zároveň nejlidnatějších zemích světa dokonce i později. U nich zřejmě současný nerovný přístup k vakcínám jen prohloubí odstup od životní úrovně nejvyspělejších zemí světa. Nejchudší státy by se pro vyspělé mohly stát dokonce i hrozbou, jakožto zdroj nových mutací viru. Některé z mutací by v nejhorším možném scénáři mohly být dokonce i imunní vůči současným vakcínám. To by pak musely farmaceutické firmy své vakcíny inovovat a státy již jednou naočkovanou populaci přeočkovat. Jakožto logičtější krok se tak spíš jeví zavedení přísnějších zákazů, povinných testů a karantény pro cestovatele ze zemí, kde kolektivní imunity ještě nebylo dosaženo. To zřejmě povede k omezení nabídky spojů, izolaci a dalšímu chudnutí dnešních nejchudších zemí světa.

Letní dovolenou v roce 2021 bychom ještě v Evropě ale neměli odepisovat, říká Eamonn Brennan, šéf evropské mezinárodní organizace řízení letového provozu - Eurocontrolu. Evropský provoz zasáhla omezení spojená s nemocí Covid-19 více než jiné části světa. Nabízená sedačková kapacita je nyní o 75 procent menší než před rokem, dvě třetiny flotily osobních letadel stále zůstávají na zemi. Evropskému nebi tak nyní dominují především nákladní lety.

Celosvětově klesl podle IATA v roce 2020 počet přepravených cestujících na 1,8 miliardy z předchozích 4,5 miliardy cestujících v roce 2019. Počty cestujících roku 2020 tak byly srovnatelné s počty v roce 2003.

odstavená letadla na letišti v Dübendorfu u Curychu, květen 2020 (foto: albinfo, Wikimedia Commons, CC-BY-4.0)

Témata